Mindset Yang Betul didalam Pelaburan

My Trust Invest Mindset Pelaburan

Pelabur didalam unit amanah perlu memastikan bahawa mereka melabur dengan tanggapan yang betul untuk memastikan mereka mempunyai perspektif pelaburan yang betul.

Matlamat pelaburan dan tempoh masa perlulah ditetapkan dengan baik sebelum pelaburan dibuat didalam mana-mana instrumen pelaburan yang ada.

Mempunyai tanggapan yang tepat ketika melabur dalam unit amanah akan membolehkan pelabur memperoleh perspektif pelaburan yang realistik. Oleh kerana salah faham mengenai pelaburan, sebilangan pelabur mungkin kecewa apabila harapan dan matlamat mereka tidak tercapai. 

Pelabur yang mempunyai jangkaan pulangan yang realistik terhadap pelaburan mereka lebih cenderung mencapai matlamat kewangan jangka panjang mereka.

Berikut adalah beberapa salahfaham mengenai pelaburan yang harus diketahui oleh pelabur dalam pelaburan unit amanah mereka: –

  1. KEUNTUNGAN CEPAT

    Salah satu halangan terbesar untuk pelaburan jangka panjang yang berjaya adalah tidak sabar. Pelabur perlu mengingatkan diri mereka bahawa unit amanah adalah untuk jangka masa panjang. Oleh itu, keuntungan yang diperoleh daripada pelaburan unit amanah mungkin memerlukan sedikit masa untuk direalisasikan. Pelabur yang tidak sabar, dalam usaha mereka untuk mengejar pulangan, mungkin tidak memberikan masa yang cukup untuk pelaburan mereka untuk menunjukkan prestasi yang mencukupi. Sebilangan pelabur melihat amanah saham seperti perdagangan saham dan berusaha untuk mengehadkan pasaran dengan bergerak masuk dan keluar dari dana mereka.

    Sebaliknya, unit amanah lebih sesuai untuk pelabur yang mencari pulangan jangka panjang yang berpatutan. Bersedia untuk memegang pelaburan unit amanah mereka selama sekurang-kurangnya lima tahun atau lebih membolehkan dana mereka memperoleh pulangan yang berpatutan kerana syarikat yang dilaburkan oleh dana tersebut mempunyai masa yang cukup untuk meningkatkan keuntungan mereka.

  2. KESALAHAN PROFIL RISIKO DANA DENGAN MATLAMAT KEWANGAN

    Sesuaikan profil risiko dana anda dengan objektif pelaburan anda adalah faktor yang penting bagi kejayaan pelaburan.

    Pelabur perlu mengenal pasti tahap toleransi risiko mereka terlebih dahulu sebelum portfolio yang sesuai dapat dibina. Dengan mengenal pasti tahap risiko yang senang mereka ambil, dari segi kewangan dan emosi, mereka kemudian dapat menentukan jenis dana yang sesuai untuknya.

    Walau bagaimanapun, kesalahan biasa yang dilakukan oleh pelabur adalah tidak menilai profil risiko mereka dengan betul. Oleh kerana itu, pelabur cenderung membeli dana yang tidak sesuai dengan profil risiko sebenar mereka. Sebagai contoh, bagi pelabur konservatif, tujuan utama mereka adalah mencapai pendapatan tetap. Oleh itu, mereka tidak harus memilih dana agresif tetapi sebaliknya mencari dana seimbang atau bon.

    Pelabur konservatif mungkin tidak mempunyai perangai untuk menahan turun naik dana ekuiti yang tinggi sementara pelabur yang ingin mencapai pertumbuhan modal yang tinggi dari masa ke masa mungkin tidak dapat memenuhi tujuan pelaburan jangka panjang mereka dengan melabur dalam dana yang berfokus pada pendapatan.

  3. EKSPRESI PENGEMBALIAN TETAP DAN PRESTASI LULUS

    Berbanding dengan simpanan dan simpanan tetap, unit amanah tidak memberikan pulangan tetap kepada pelabur. Prestasi dana unit amanah bergantung pada portfolio pelaburan yang dipegang oleh dana dan juga keadaan pasaran yang berlaku. Di samping itu, pulangan sejarah tidak menunjukkan pulangan dana masa depan kerana keadaan pasaran mungkin berubah dari masa ke masa.

Oleh itu, apa yang harus dilakukan oleh pelabur?

Berikut adalah beberapa petunjuk yang akan membantu pelabur mencapai matlamat kewangan mereka: –

  • Mengambil jangka masa pelaburan jangka panjang

    Pelabur dengan perspektif jangka panjang tidak perlu risau akan turun naik pelaburan jangka pendek. Pelaburan mereka akan mempunyai masa untuk pulih sekiranya pasaran bergerak menentangnya dalam jangka pendek. Tahun yang tidak baik di pasaran dapat dikompensasi oleh kenaikan berikutnya dalam pasaran pada tahun berikutnya.

    Realiti melabur dalam dana unit amanah adalah bahawa nilai portfolio akan naik dan turun seiring dengan pasaran. Pelabur yang terus melabur mempunyai peluang yang lebih baik untuk melepasi masa-masa buruk atau kemunduran sesekali dan memanfaatkan tempoh ketika pasaran pulih.
  • Fahami prinsip risiko berbanding pulangan terhadap matlamat kewangan mereka.

    Semua pelaburan unit amanah mempunyai tahap risiko tertentu, dengan sebahagiannya lebih mudah berubah daripada yang lain. Pelabur harus mengetahui selera risiko mereka dan dapat bertolak ansur dengan turun naik pulangan dana unit amanah mereka.

    Kadang kala, pelabur mungkin mempunyai idea yang munasabah mengenai jangkaan pulangan mereka dari masa ke masa, tetapi cenderung menghadapi kesukaran untuk mengenal pasti profil risiko sebenar mereka. Dalam keadaan seperti itu, mereka boleh berunding dengan perunding unit amanah mereka untuk membantu memadankan profil risiko dan matlamat kewangan mereka dengan dana unit amanah yang sesuai. Dengan mengetahui profil risiko peribadi mereka, mereka akan bersedia menerima risiko yang berkaitan dengan dana yang dipilih.
  • Pelaburan berdasarkan matlamat yang jelas

    Pelabur perlu menetapkan matlamat yang jelas ketika melabur. Terdapat tiga tujuan pelaburan asas:
    a) untuk mencapai pertumbuhan,
    b) untuk menerima pendapatan tetap, dan
    c) untuk mengekalkan nilai modal.
    Setelah menetapkan matlamat yang sesuai, mereka kemudian harus mengetahui jenis dana unit amanah yang dapat memenuhi tujuan tersebut.

    Secara amnya, dana ekuiti dikendalikan untuk mencapai keuntungan modal, dana bon berjaya memberikan pendapatan tetap sementara dana pasaran wang membantu pelabur untuk mengekalkan modal sambil memberikan kecairan.


KESIMPULAN


Pelaburan unit amanah menyediakan asas yang baik bagi setiap pelabur untuk memenuhi aspirasi kewangan mereka. Walau bagaimanapun, melabur dalam unit amanah dengan salahfaham dan pengetahuan yang tidak mencukupi sering mengakibatkan kekecewaan yang tidak perlu bagi pelabur apabila harapan mereka tidak dipenuhi.

Memegang pelaburan mereka untuk jangka masa yang cukup lama, memahami risiko dan pulangan pelaburan mereka, serta mempunyai tujuan yang jelas adalah langkah positif untuk mencapai objektif kewangan mereka.

Pelaburan unit amanah dapat memberi manfaat dalam jangka panjang, memerlukan kesabaran dan keyakinan mereka dalam proses pelaburan. Pelabur perlu memahami konsep, faedah dan had pelaburan unit amanah sebelum mereka melabur dalam dana tertentu. 

Oleh itu, disarankan agar pelabur menyusun strategi dan merancang lebih awal untuk tujuan kewangan mereka. Dengan melakukannya, mereka dapat memiliki pola pikir yang tepat untuk melabur dan dapat membangun perspektif pelaburan yang realistik.

Melabur hampir tidak sukar seperti yang dilihat. Melabur yang berjaya melibatkan melakukan beberapa perkara dengan betul dan mengelakkan kesilapan serius.

Artikel ini disediakan semata-mata untuk tujuan pendidikan dan kesedaran dan tidak boleh ditafsirkan sebagai tawaran atau permintaan tawaran untuk membeli atau melanggan produk yang ditawarkan. Tidak ada perwakilan atau jaminan yang dibuat dan juga tidak ada tanggungjawab atau tanggungjawab untuk ketepatan, kelengkapan atau kebenaran maklumat yang terkandung di sini.

Sumber Asal : Having the Proper Mindset for Investing

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

My Trust Invest Telegram

Dapatkan info terkini dana unit amanah dan berita pasaran saham semasa dalam telegram channel My Trust Invest secara percuma.